Free cookie consent management tool by TermsFeed Privacy Suite Update cookies preferences

VANLIGA FRÅGOR

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Kontakta oss på info@lucks.se

ERBJUDANDE

Hur kommer jag i kontakt med er? 

Genom att boka en tid, maila info@lucks.se eller ring 08-128 660 66 på vardagar mellan 09:00-16:00.


Hur gör jag för att få en offert från er?

Maila info@lucks.se för att få en offert från oss eller boka in ett kostnadsfritt digitalt möte med oss här. Inför mötet önskar vi att du skickar in underlag i form av ritningar med mått till info@lucks.se.


Har ni ett showroom? 

Jag, vi har två showroom där det går att se våra produkter på plats. Vi har inga satta öppettider utan erbjuder tidsbokning. Vänligen fyll i detta formulär eller kontakta oss på info@lucks.se vid önskemål om att besöka något av våra showrooms. 


Adress showroom Stockholm: Rörstrandsgatan 17, 113 41 Stockholm

Adress showroom Umeå: Västra Norrlandsgatan 22 A, 903 29 Umeå


Hur lång är er leveranstid? 

Just nu har vi en produktionstid på 10-12 veckor. Vid lagd beställning placeras din order i kö för produktion och en enskild analys av respektive order görs. I denna analys sätts ett estimerat datum då vi beräknar för ordern att vara färdigtillverkad i fabrik. När din order är färdigtillverkad i vår fabrik kontaktar vi dig för att meddela detta och via vald speditör bokar du in vilken dag du önskar att din order levereras. Det tar ca 2-6 dagar i leveranstid med leverans via speditör. 


Hur handlar jag från er webbshop?

Du handlar från vår webbshop genom att lägga en beställning via vår webbshop. Under respektive produktsida (GARDEROBERKÖKSKJUTDÖRRAR) hittar du en del av vårt sortiment och genom att skapa ett konto under MINA SIDOR kan du snabbt få koll på prisbild och valmöjligheter. När du lagt en beställning kontaktar vi dig innan den går till produktion. Detta för att säkerställa att din order blir rätt och för att du ska känna dig trygg när du handlar via vår webbshop. Vi rekommenderar inte att exempelvis handla ett helt kök genom vår webbshop, utan rekommenderar att du tar hjälp av en köksdesigner för att lägga beställning på ett kök. 


SORTIMENT

Passar era fronter till alla stommar? 

Våra fronter anpassas till IKEAs stommar PAX och METOD samt våra egna måttbeställda stommar. Läs mer om våra egna stommar.


Tillverkar ni fronter till andra stommar än IKEAs stommar PAX och METOD?

Ja vi kan tillverka fronter till andra stommar än IKEAs stommar PAX och METOD. Detta skulle exempelvis kunna vara stommar till IKEAs äldre köksserie Faktum. Däremot omfattas inte alla köksstommar av vårt standardsortiment och vi behöver därför mått från dig som kund att producera fronterna i. Information om vilka mått vi behöver från dig samt vad du behöver säkerställa innan du beställer fronter till befintliga köksstommar hittar du här.  Du är även välkommen att kontakta våra köksdesigners på info@lucks.se för mer information om vilka lösningar som går att göra till ditt kök. 


Levererar ni bänkskivor till kök? 

Ja, vi levererar bänkskivor i sten, massivt trä och i rostfritt stål via våra utvalda återförsäljare Granitop, Marmi och Decosteel med flera. Läs mer om bänkskivor här eller kontakta oss på info@lucks.se för att få offert.


Säljer ni vitvaror? 

Ja, vi erbjuder vitvaror via våra utvalda återförsäljare Miele, Bora, Fisher Paykel, Liebherr, Smeg och Bertazzoni med flera. Kontakta oss på info@lucks.se för offert.


Vad gäller vid beställning av vitvaror från er?

Vid köp av vitvaror som sålts av Lucks by robo i samband med din order tar vi ansvar för positionering och inpassning av integrerade vitvaror. Måttsättningen på delar runt vitvaror som inte köpts av Lucks by robo, är baserade på måtten i din ritning tillsammans med din offert. Detta innebär att du som kund ansvarar för mått på vitvaror som ej sålts av Lucks by robo.


Vilka fronter kan jag välja mellan? 

Under våra designval kan du läsa mer om våra olika modeller på fronter samt tillval. Välj mellan lackade fronter i valfri färg, träfanér eller att kombinera dessa två stilar. Du kan även välja mellan att addera listverk eller välja till ett grepp utöver beslag. 

Läs mer om Lucks designval


Tillverkar ni tvådelade fronter? 

Vi producerar inga fronter som ser ut som två uppdelade fronter men som i själva verket är en. Utan vid önskemål om detta levereras två separata fronter som vid montage installeras så att det ser ut som en front. 


Hur väljer jag färg på mina fronter och delar? 

Våra lackade luckor och snickerier kan beställas i valfri färg. Du kan antingen välja mellan en av 2000 standard NCS-koder eller en specifik kulör från exempelvis Jotun, Farrow & Ball, Colorama med flera. Vi hjälper dig att hitta något som passar dig!


Kan jag lämna in mina egna luckor för omlackering? 

Nej, vi producerar enbart nya fronter. Du kan däremot behålla dina befintliga stommar och endast byta ut dina fronter för en uppfräschning. 


PRODUKTER

Vilket material är era fronter och snickerier tillverkade i?

Vi tillverkar fronter och snickerier i högkvalitativ MDF och träfanér.  


Vilket material är era egna stommar tillverkade i?

Våra egna stommar i melamin eller träfanér beroende på ditt val. Oavsett vilket material du väljer till din köksstomme, tillverkar vi inredning i träfanér. Våra lådor finns tillgängliga i tre olika standardhöjder och i två olika utföranden. 


Läs mer om lådor och inredning i melamin


Vilket beslag använder ni till era egna stommar?

Vi använder oss av beslaget Blum Movento som är lätta att justera och har en garanti på 10 år.


Hur tjocka är era fronter och täcksidor?

Tjocklek fronter:

Släta fronter Coco: 19mm

Fronter i träfanér: 19 mm 

Ramses & Af kant: 19 mm 

Lackad ask: 19 mm 

Astrid: 22 mm

Alberta: 22 mm 

Karma: 30 mm

Skjutdörr lackad: 30 mm 

Skjutdörr fanér:30 mm


Tjocklek täcksidor:

Täcksidor som lackats finns att välja mellan 12 mm, 19 mm, 22mm och 30 mm. 

Täcksidor i träfanér tillverkas i 9mm, 13mm, 19mm, 30mm beroende på ditt val. 


Vad är en täcksida?

En täcksida placeras på utsidan av stommen och används av estetiska skäl. Ofta för att det ska se enhetligt ut och att möbeln ska matcha resten av rummet. Täcksidor lackas därför i samma kulör som beställda luckor/dörrar om inget annat anges vid beställning.


Vad är en sockel?

En sockel är en avskild del som finns undertill en möbel (garderob/kök) och som ligger mot golvet. Socklar finns att köpa i vår webbshop och tillverkas "oversize" för att kunna kapas till på plats och passa alla hem. Om inget annat anges vid beställning, lackas sockeln i samma färg som beställda fronter.


Vad är en passbit?

En passbit kan användas för att täcka gapet mellan en stomme och en vägg. Passbitar lackas i samma färg som beställda dörrar om inget annat anges vid beställning.


Hur fungerar er LED-belysning?

Vår LED-belysning säljs i samband med våra egna stommar och du väljer själv vilken placering belysningen ska ha i stommen tillsammans med din köksdesigner. LED-belysningen är både en högkvalitativ och energieffektiv lösning för din förvaringslösning.


Så fungerar Lucks LED-belysning


Produceras en diskmaskinsfront annorlunda än en vanlig front?  

Vid beställning av en diskmaskinsfront produceras fronten på samma sätt som en vanlig front. Det finns alltså inga skillnader på fräsningar bara för att fronten ska användas som en diskmaskinsfront. 


Vid beställning av en diskmaskinfront, behövs en helintegrerad diskmaskin med glidskena eller går det bra med vanlig lucka-mot-lucka?  

Båda alternativen fungerar. Beroende på din diskmaskin kan det behövas stärkas upp med en skena eller dylikt. Här rekommenderar vi att kolla med din vitvaruleverantör hur de rekommenderar att installationen av diskmaskinen och tillhörande front ska gå till.


Behöver jag tänka på något vid köp av snickerier i träfanér?

Då endast trädets finaste delar väljs ut och blir till fanér, blir varje snittyta unik och ingen fanér exakt den andra lik. Detta innebär att skivorna skärs ut successivt ur stocken och att du kan uppleva en viss skillnad i färg och struktur. Med tiden kommer nya produkter i träfanér att mogna och få en mer enhetlig yta. Färgskillnaden utjämnas alltså med tiden. 

Läs mer om träfanér och dess egenskaper. 


Vad har ni för toleransmått?

Våra toleransmått följer nedan:

Vi har en acceptans på 1mm på funktion (lucka, låda)

Vi har en acceptans på 2mm på funktion (täcksida, stomme)


BESTÄLLNING

Finns det ett minimivärde för att beställa? 

Ja, minsta ordervärde är 20.000 kr. Anledningen till detta är eftersom att vi inte har ett lager med produkter utan producerar allt på beställning vilket innebär att en uppstartskostnad tillkommer varje order. Produktionen sker i vår fabrik i Bålsta, Stockholm.


Hur betalar jag? 

Vid beställning via en säljare har vi fyra olika betalningsalternativ. Märk din betalning med ditt offertnummer och välj något av nedan betalningsalternativ.


1. Swish: 123 513 99 44

2. Bankgiro: 894-0553

3. Kontokort via betallänk som du får av din säljare

4. Klarna


Vid lagd webborder, erbjuder vi betalningsalternativet Klara samt kortbetalning. 


Är priset på hemsidan inklusive moms?

Ja, alla priser på hemsidan är inklusive moms.


Vad ingår vid beställning av grepplister?  

Vid beställning av grepplister ingår det träskruvar som standard. Välj mellan skruvar i rostfritt stål, mässing eller svart alternativt att få dina grepplister pluggade. Detta väljer du vid beställning och ditt val ska framgå tydligt av din order.    


Vilka tillbehör ingår vid beställning av stommar som tillverkas av Lucks by robo? 

Vid beställning av egentillverkade stommar och möbler från oss som ska stå upp, så ingår det fästen och ben. Fästena sitter under stommarna när ordern levereras och benen levereras i en separat låda som sedan fästs i fästena när du ska montera skåpen. Det finns olika storlekar på ben beroende på hur hög sockel du beställt. 80 mm höga ben är de vanligaste benen till socklar som är 80 mm höga (+- några millimeter). Vänligen observera att fästen och ben inte ingår vid beställning av väggskåp.


LEVERANS

Vad ska jag säkerställa inför min leverans?

Inför din leverans skickar vi ut information om vad du behöver säkerställa för att leveransen ska gå smidigt till. Säkerställ bland annat att det finns tillräckligt med utrymme för att din order ska kunna levereras på angiven adress samt att det finns plats att förvara varorna på. Pallarna varierar i storlek och väger ofta över 150kg. De största delarna i din order ligger till grund för hur brett och långt godset är när det anländer. 

Inför din leverans


Vad ska jag kontrollera vid leverans av min order?

Kontrollera att emballaget är helt och att inget har skadats under transporten. Skulle du upptäcka skador ska detta anmälas som en reklamation till info@lucks.se inom 10 dagar från att du mottagit din leverans. Vid skador eller fel på dina levererade produkter har Lucks by robo som standard att hämta och åtgärda felet för att sedan leverera fullständig produkt. Vänligen observera att reklamationsrätten inte gäller om produkterna har monterats. 


Hur ska jag förvara levererade produkter innan jag börjar montera? 

Våra köksluckor, garderobsdörrar och skjutdörrar tillverkas i trä. Trä är ett levande material som påverkas av sin omgivning och vilken miljö den förvaras i. För att minska risken att levererade produkter skadas, bör produkterna förvaras på korrekt sätt. Vi rekommenderar att förvara produkterna i plant läge, täckta och i ett liknande klimat som där de ska monteras. Produkterna bör inte läggas direkt mot golv då golvvärme och golvmaterial kan påverka temperaturen från resten av rummet. I dessa lägen rekommenderar vi att du lägger en filt eller matta under produkterna som levererats.


Kan jag spåra min leverans? 

Ja, om din order bokas för leverans med en speditör som BRING eller Schenker kommer du att kunna spåra din leverans från oss. Du kommer att få ett sändnings-ID/kolli-ID i ett mail från oss, där du via länken till detta nummer kommer vidare till BRING eller Schenkers hemsida där du kommer kunna spåra leveransen. Speditören kommer att kontakta dig när de har skannat in din order och det är tillsammans med speditör som du kommer överens om vilken dag du önskar att leveransen ska ske. Har du frågor kring din leverans när den är upphämtad av speditör, vänd dig direkt mot speditör via deras kundtjänst (BRING, Schenker) eller kontakta oss på info@lucks.se


När kommer min order? 

När du har fått ett bekräftelsemail från oss om att din order är färdigtillverkad i vår fabrik och att leverans har bokats, får du ett sändnings-ID/kolli-ID som kan användas för att spåra din leverans från oss. Eftersom vi använder oss av extern speditör för att leverera din order, kan vi inte svara på när din order kommer att levereras. Däremot tar leveranser mellan 2-6 arbetsdagar i leveranstid utifrån de avtal vi har med speditör. Du kommer att få ett SMS från speditör när de har hämtat upp din order från vår fabrik där du själv kommer överens om önskad leveransdag.

MONTAGE

Hjälper ni till med montage? 

För tillfället erbjuder vi ingen tjänst där vi har egna hantverkare och står för montage. Däremot kan vi rekommendera hantverkare till ditt projekt.


När ska jag boka in hantverkare?

Vi avråder dig från att boka in hantverkare tills att du själv har tagit emot din leverans från oss. All vår produktion görs på beställning och är unikt anpassat till varje order. Det estimerade datumet du får skickat vid beställning är ett estimerat datum på när ordern planeras att vara färdigtillverkad i fabrik. När din order är färdigtillverkad kommer du att bli kontaktad med en bekräftelse av detta samt ett sändnings-ID som kan användas för att spåra din leverans från oss. Det är tillsammans med speditör (beroende på ditt val av leverans) som du bokar in vilken dag du önskar leverans av din order.  Vi ersätter inte kostnad för stillastående hantverkare.


Hur monteras en täcksida?  

En täcksida skruvas fast inifrån stommen för att undvika synliga skruvmärken på täcksidans yttre del. Vårt tips är att även använda lim, föredragsvis set-lim. Detta finns som del av paket eller enskild produkt. Täcksidor tillverkas "oversize" för att kunna kapas till på plats och passa alla hem. 


Hur monteras en sockel?  

Socklar är helt släta och vi rekommenderar att montera dessa från stommen. Det vill säga att dessa skruvas från stommen och ner i sockeln alternativt om din hantverkare har en annan lösning. Sockelclips ingår inte vid leveransen och vi gör inte spår i sockeln för clips. En sockel går att montera med hjälp av ett så kallat set-lim vilket finns som del av ett paket eller enskild produkt.  


Hur monteras en passbit?  

Beroende på hur stor passbiten är, rekommenderar vi att du köper en läkt eller regel som du kan montera fast passbiten på från insidan av stommen. Skillnaden mellan en läkt och en regel är vikten de klarar att bära. En regel klarar en viss typ av vikt, en läkt är lite mindre och billigare. Passbitar finns att köpa i vår webbshop och tillverkas "oversize" för att kunna kapas till på plats och passa alla hem.  


Hur monteras fronter till PAX-garderober? 

För att få ett skräddarsytt resultat brukar vi föreslå att du bygger garderobsväggar hela vägen upp till tak. Vi rekommenderar att du gör det även när taket är högre än 236 cm vilket är PAX:ens högsta mått. Detta görs genom att stapla flera stommar på varandra till önskad höjd. Montageinstruktioner för att stapla PAX hittar du här


Hur monteras era skjutdörrar?

Våra skjutdörrar är topphängda, vilket innebär att de hängs i taket utan ramar eller skenor i golvet som kan vara svåra att hålla rena. Varje dörr är 30 mm tjock och väger cirka 80 kg. När du beställer skjutdörrar från Lucks by robo får du även med styrtappar, vilka håller dörrarna på plats och ser till att de inte nuddar varandra. Styrtapparna finns i mässing och rostfritt stål och skruvas enkelt fast i golvet. Observera att dörrarna hålls på plats via takhängningen och att du därmed inte måste använda de tillhörande styrtapparna. Montageinstruktioner för skjutdörrar hittar du här


Finns det andra alternativ än styrtappar vid montage av skjutdörrar?

Om det inte finns möjlighet att montera styrtappar direkt i golvet, kan vi erbjuda dig att köpa till en “L-list” i aluminium. Denna list kan fästas med epoxy lim i golvet och du väljer själv om den fästs under hela installationen eller endast en liten del av den.


Hur monteras en front som levereras i två delar?

Eftersom vi inte producerar fronter som ser ut som två uppdelade fronter men som i själva verket är en, är det möjligt att beställa två separata fronter som vid montage installeras och får resultatet av att se ut som en front.  Vid montage av detta kan det i de flesta fall hjälpa att beställa en skena som fästs på baksidan av fronterna och som fäster de två fronterna samman. Skenor som dessa beställs inte av oss, utan kan finnas att beställa på IKEA alternativt via din vitvaruleverantör.


Hur monteras en diskmaskinsfront?  

En diskmaskinsfront produceras på samma sätt som en vanlig front och det finns inga skillnader på fräsningar bara för att fronten ska användas som en diskmaskinsfront. Detta beror på att diskmaskiner skiljer sig åt och installationen beror på vilken diskmaskin du valt. Vid montage av diskmaskinsfronter rekommenderar vi att ta hjälp av den installationsguide som du får med från vitvaruleverantören vid beställning av diskmaskinen.


Hur monteras er LED-belysning?  

Vid beställning av vår LED-belysning, får ni med de tillbehör som ingår i produkten. Tillbehör som krävs för installation tillhanahålls av en elektriker. Vid beställning av integrerad belysning i en täcksida, levereras täcksidan med infräst spår för belysning. Aluminiumskenan placeras i fräsningen och ledslingan placeras i skenan. Beroende på var täcksidan ska placeras och hur kablarna ska dras så kan det behövas göras ett hål i täcksidan för att kablar och dylikt ska placeras korrekt. Här rekommenderar vi att ta hjälp av installatör/elektriker som kan tala om var på täcksidan detta behöver göras i förhållande till var transformator och dylikt placeras. Installatören sätter sedan på plasten på skenan och ledslingan. För att säkerställa att skenan sitter fast kan ni behöva "bankas i" skenan så att den fäster sig ordentligt (obs var försiktig så att skenan inte skadas). Ledlist ska sticka ut på ena sidan och efter detta kopplas kabel och transformator ihop. 


EFTERVÅRD

Vad har ni för skötselråd?

Vi rekommenderar regelbunden rengöring med hjälp av produkten Lucks Surface Care enligt instruktionerna nedan. Samtliga underhållsprodukter hittar du här.


Läs mer om våra skötselråd


Mina varor luktar lite starkt av lacket, är det farligt?

Eftersom att alla Lucks produkter produceras on demand går det snabbt från produktion till dig som kund. Därför händer det ibland att det luktar av lacket när man öppnar förpackningen. Dessa doftämnen är inte farliga och försvinner av sig själv efter 1-3 dagar.


JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.